Friday, January 30, 2009

Suka Duka 6 Hari di HKL...

Posted by adex-aieda at 2:33 PM

Setelah genap 37 weeks 5 days....
aku selamat melahirkan si kembar kuk... secara pembedahan...
12 Jun 2008.. si kakak kuar 1718H.. 2.09kg..
si adik.. 1719H... 2.67kg...
cam x sangka aku membawa hampir 5kg....

11 jun 08..
aku app ngan doc pagi tuh...
pehtu darah aku tetibe tinggi.. 152/94...then kencing kotor 2++...
terus doc tuh suh aku masuk wad...
bimbang keadaan aku akan berlarutan... kekonon suh rehat kat wadler...
yoler aku ni mengandung.. sakit macam2... ngan kencing manis...
siap kene cucuk insulin bagailah....masa doc tuh tgh buat surat..
tetibe dia kata nak cek akunyer "tut".. mana tau jalan dah bukak...
masa dia seluk tuh... sakitlah jugak... then,... dia senyum..
suspen aku masa tuh....dia pon cakap..
ni mmg kene bersalin sebab jalan dh terbukak 3cm...
disebabkan aku ni punyai berbagai2 penyakit..
aku pon dimasukkan ke Wad HDW, HKL...kiranyer wad ICU ler...
12 jun 08...
aku dimasukkan ke labour room...sakitnyer Tuhan jer yg tau...
masa sakit tuh.. doc ckp nak induce... nak bg cepat bersalin..
rasa sakit masa tuh,.... dia offer aku utk epidural..
hubby aku pon masa tuh terus setuju jerk.. dia tgk aku skit sgt agaknyer...
aku pon setujulah utk epidural..kuranglah skit sakitnyer tuh...
kul 12 tghari.. jalan aku baru bukak 4cm...
sakitnyer kejap dtg.. kejap ilang...walaupon aku amik epidural...
bila dh pukul 4 ptg... doc pakar round.. kebetulan doc tu kenal ngan mak akuk..
then dgn BP aku x turun2... dgn leaking lagik...
doc kata jgn amik risiko.. yoler aku ni bawak kembar... 2 nyawa plak tuh..
terus aku disorong ke wad pembedahan...
dah akhirnyer.. lahirlah si kembar ku dgn selamat...
Alhamdulillah...

13 jun 08..
kesihatan aku beransur pulih...
BP pon dah turun... doc kata aku dah bulih masuk wad biasa...
patutnyer aku masuk wad kelas 1... tp disebabkan masa tuh wad penuh...
aku pon duduklah jap kat wad kelas 2... Wad 3a...
x lama pon... dari kul 12.30 sampai kul 4 ptg,...
aku pon pindah plak ke Wab 4b.. katil 10...
tp yg sedehnyer... anak aku masih lagik x kuar dari wad NICU...
disebabkan masa mengandung... aku cucuk insulin...
bila dah selamat bersalin... anak2 kuk pon kene amik insulin...
kene amik darah setiap 3 jam utk tgk paras gula dlm darah...
macam akuk... sedangkan aku pon terasa sakitnyer...
inikan pule.. anak2 aku yg baru berusia 2 ari...

14 jun 08...
hari ni alhamdulillah doc cakap anak2 ku dh buleh kuar ke wad biasa..
buat pertama kali.. aku memeluk & mendukong anak2 ku..
syukor ke hadrat Ilahi.. anak2ku sihat..sempurna...
utk malam yg pertama tido disebelah katilkuk...




15 jun 08..
pepagi cam biasa doc round...
alhamdulillah kedaan aku mengizinkan utk aku pulang kerumah...
tp... doc tu cakap.. aku kene tunggu doc baby dtg round plak...
yg sedehnyer...
masa doc baby cek anak2kuk...
dia cakap anak2 ku di suspek joundis...(kuning)...
kenelah dok bawah lampu biru.. kene amik darah lagik...
kalau darah bawah 300... anak2ku cuma dok bawah lampu kat wad ni jerk..
kalau lebeh 300.. kenelah aku berpindah ke wad kayu...
aku & hubby doa banyak2 agar si kembar kami ni x berada di tahap tinggi...
malam nyer..
ngan kene tido bwh lampu biru yg panas tuh...
ditutup mata... bogel.. si kembar aku tu mengamuk.. menangis..
buat pertama kali... aku pon ikot menangis sama.... sedeh tgk anak aku....





16 jun 08...
keadaan masih sama spt semalam..
walaupon aku dibenarkan balik ke rumah...
tp keadaan si kembar tidak mengizinkan lagik...

17 jun 08...
alhamdulillah...
doc dah benarkan aku dan si kembar kuk pulang ke rumah...
tp tetibe plak aku yg sakit...
dah doc bg balik.. tetibe aku muntah2..
x buleh telan air, makanan... rasa perut x sedap..
masa tu jugak aku bykkan doa.. agar keadaan x berlarutan..
aku jd macam tuh.. sebab 2 ari aku x telan nasi...
nasib baik doc yg cek aku tuh.. x tahan lagik aku kat wad...
tepat kul 5 ptg... akhirnyer aku berangkat juga pulang kerumah...

niler gambar pertama sebaik selamat sampai dirumah nenek.
(citer ni pon aku copy dr blog lama aku..)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket