Tuesday, July 14, 2009

BIBIQ oooooo MAID

Posted by adex-aieda at 12:39 PM
citer pasal bibiq!!!!!!
adoiiii pusing pale ooooo...
sekarang ni...nak masuk 3 bulan dia keje ngan aku...
bab keje...mmg aku tabik..superb..bangun kul 5 pagi...
aku nk g keje kul 7pg...siap susu ngan bekal aku bwk g opis...
then balik keje...umah bersih...teratur...
mainan anak2 aku semua xder sepah2...
bab jaga anak...adalah yg x memuaskan hati...
yg aku x suka...kalau anak aku selsema ke...main air lior...
dia lap jek ngan baju anak aku tuh...byk kali aku tegur..
amik kain...lap..or tisu ke apa...ni x...bg aku tu sungguh kotor...
mak aku ckp...kalau nk 100%...jaga sendirik....so aku diam jelah...

yaaaaaaang paling aku x suka....dia suka cakap putar belit...
adoiii....dah namanyer indon agaknyer...
langsung xder kejujuran...akukan mmg x suka org tipu aku..
dh byk kali jugak aku nak jerit..tp aku sabar lagik...sebab susahkan sekarang...
nak amik maid...lagipon aku dah renew pasport dia...
tinggal nak buat permit dia jerk...kalau ikot aku...
malas nak buat permit dia...tp..bila pk..hubby aku kan askar...
takot apa2 jadi...kenelah buat jugakkan..

weekend lepas nih...ari sabtu..dia ajak aku g sunway piramid..
sebab nak jumpa kawan & sepupu dia kat sana...
aku pon oklah...sebab aku mmg jarang ke situh...
last aku g...masa lom peknen dolu...tahun 2006...
dah lama kan...leh bawak anak2 makan kat Bubba Gump....
then dh sampai sana..mmg perut tgh lapor...makan dolu...yg penting...
sib baik parking senang.. xmcam Mid valley...
peh makan aku tanya kat dia...nak g mana lagi ni biq...
ko nk jumpa kwn2 ko..g ler...akak nak masuk Jusco..
dia kata xpelah...ikot akak...aku pon ok...
masuk WOC...ada sale sampai 70%...
aku pon cari toys utk anak2 aku...then singgah ANAKKU...
pehtu xtau mana nak tuju...hubby aku ajak balik..
aku tanya lagik...biq..nak g mana lagik...
dia ckp nak singgah umah kawan...kat dpn sunway piramid tuh...
aku pon hantarlah..sampai bawah flat tuh...dia naik..
dlm 5 minit tuh dia call nak pinjam RM50...
aku ckp nak buat apa...turunlah amik..malas nak bebel...
anak2 aku pon cam nak meragam dok dlm keter lelama..
pehtu dia turun amik duit..naik balik...
x sampai 5 minit..dtg lagik...ckp.. ok kak..buleh balik...
aku x tanya apa2...terus balik Gombak...
malam...lepas maghrib...g Giant...dia minta aku top up Rm10,...
dr giant gombak..aku balik keramat..coz hubby aku nk g mancing...
sbelom tuh singgah kedai makan..ckp lagi nak pinjam RM30..nak top up...
aku diam lagik...penat nak cakap byk...bg jelah..
balik umah...terus masuk bilik....aku dgr dia dok bergayut hp..
aku ketok..ckp...biq..tidokan kakak dulu...akak nak mandi...
dia kata ok...5 minit aku tunggu x kuar2 lagik..
aku tidokan kakak..hubby aku pon nk g mancing...aku ketok lagik...
biq..tidokan adik...akak nak mandi...5 minit x kuar2 gaks...
hubby aku turun jerk... aku ketok pintu + jerit...
bibiq...akak nak mandi...boleh x sambung kejap lagik?
ko nak akak baling hp tu ker? baru dia kuar amik adik..
siap senyum2 tanya aku...akak marah ker...adoiiiiii..
aku kuar bilik air....anak2 aku semua dh tido,....aku pon tido....

ahad....
saje aku bangun lambat....hubby aku balik mancing kul 10.30pg..
kwn aku dtg dr wangsa maju...coz nk g beday party anak ANA...
kul 2.30 kekonon nyer...tp anak2 aku tido x bangun...
sudahnyer...sampai kul 4 baru aku turun....sib baik CHEEKY masih ader...
memula anak2 aku agak takot ngan cheeky tuh...
dr jauh dok gelak2...bila cheeky dtg..nangis...huahuahuuahu...
lepas g beday party tuh...saje je hubby aku ajak melepak di titiwangsa...
bwk anak2 main taman...cantekkkkkk..,playground baru kat situh...
masa jalan nak balik...bibiq ckp lagik..kak..nak top up Rm30,...
masa ni aku dah naik angin sikit...tp aku diam jerk,,,....
sampai umah dia buat perangai lagik...gayut hp...
kali ni bukan aku yg marah,....hubby aku yg marah kat dier...
pehtu aku tanya...ko gayut ngan saper...
dia pon buat muke sedeh,...ckp dah putus cinta....adoiii...
kalau putus cinta....xkan nak gayut lelama...
lantaklah,...pehtu aku tanya sekali...buat apa ko mintak duit RM50...
masa kat sunway? dia leh ckp..byr duit sewa umah...
dia pon citerlah kat aku...dia sewa umah tu kat tekong sebulan RM50...
dlm umah tu ada byk brg2 dia...nak bwk balik indon...
sakit paler aku nk pk...citer pusing2...
tu belom lagik aku tanya dia...nape pakai hp aku call indon...
x bgtau aku? aku ni baik sgt ke eik?
xder kejujuran langsunglah bibiq aku ni....

semalam aku mc...tetibe bangun pagi,..pale berat...
tgk hubby x keje..aku pon tarik selimut lagik....
kul 10...dengar dia jerit panggil aku...cakap rice cooker rosak...
adoiiii....bibiq yg dulu rosakkan blender...ngan kepala berat...
aku bangun...tanya ada apa biq...dia ckp..tetibe lampu nye x nyala kak...
aku pon kejut hubby....suh tgk..mmg confirmlah kene ganti baru...
malas nak bebel...mandi..suh dia siap2kan anak2 aku...
kang tinggal takot kelaparan plak...aku ni kalau kuar ngan hubby...
mmg susah nak jumpa jalan balik...terpaksalah angkut sekali...
g klinik...makan...settle keje kat bank...baru g care4...
nak beli susu bebudak 2 nih...nak beli nrg dapor....nak kene beli rice cooker..
alang2 nak beli...biarlah mahal teruskan...buleh tahan lama...
ada ke bibiq aku suh beli yg brand apa tah....rege RM70...
bukan nk guna 2-3 bulan...pehtu g cari blender sekali...
dr jenama yg sama...sudah semestinyer...PANASONIC...
udahnyer...semalam kat care4 jerk..aku habis RM700++++....
hubby aku ckp kat dia...pakai barang2 ni baik2,...bukan murah tau biq...
dia senyum jerk..sebelom balik singgah Mcdonald....
dia senyum2 ngan aku...mintak Rm10...nak top up lagik...
malas nak malukan dia dpn org...aku pon bg RM30...
dia leh tanya...nk buat apa byk2 kak? ...amik jelah...
dlm kete...aku ckp..jgn minta2 nak top up lagik sampai cukup bulan biq...
dah baper dah ko pakai bulan nih...(cuba korang kira...)

ari ni aku g keje...kakak aku call ckp apa tau..
bibiq aku call dia nak pinjam Rm30...suh top up...
adoiiiiiiiiii...
yg bestnyer...ckp nak pinjam...tp bukan nak byr dpt gaji nih...
dpt gaji bulan depan....malas nak bebel...

susahkan nak cakap...
sebab dia jaga anak2 aku...aku byk kene korban...perasaan..
ada maid susah...xder pon susah...
kalau marah2 or cerewet sangat...kalau lari...macam mana?
kalau dia kata nak berenti,...macam mana plak...
bukan leh dpat ganti dlm 2-3 hari...kene kuar gak $$$$$
guna ejen lain masalah....x guna pon lain masalah.....
so far....keje2 dia semua aku mmg puas hati,...dia mmg rajin...
tp bab lain...bab suka menipu...cakap x serupa bikin nih...
bab..suka membazir...dok umah..nak bukak semua kipas..lampu...
bila pk byk kali mmg pening...so...aku pon buat bodo jelah...
bak kata mak aku...nanti susah nak cari lain...perangai pon lain2...
lagi susah.,....sedangkan nak cari pekerja kiosk pon susah kan...
sabar jelah banyak2....
harap2 biarlah dia jaga anak2 aku dgn baik...insyaallah...



****saje nak buat cerpen pasal bibiq aku plak....
aku nk buat permit dia nih...harapnyer...dia akan berubah....

12 comments:

Unknown on July 14, 2009 at 3:53 PM said...

jgn bagi muke sgt ngan bibik...kang dorg pijak pale kiter..

ibu_umairah on July 14, 2009 at 5:11 PM said...

wah betul2 marah nie......sabor,saborr

Elly Emmy on July 15, 2009 at 10:40 AM said...

haduh.. sakit jiwa ngan kerenah bibik ni.. boleh naik darah ni.. baik jgn bg dia guna hanset.. tu dah pandai nak berboyfriend la.. nanti lagi byk hal dia buat.. jgn kasi muka sgt..

eim on July 15, 2009 at 3:18 PM said...

aduhai pening ada bibik ni,tak depun susah...janganlah bagi muka sgt..kang dia naik lemak plak...
anyway sabar banyak2 key...

ana on July 16, 2009 at 11:38 AM said...

perangai..sikat..sebijik perangai last bibik neisya...kerja bagus, jaga anak pun bagus...tp tu la...cakap belit2...

shopping brg2 dia kadang kita bayar...topup pun kita tak pernah tolak gaji dia...sampaikan bibik minta belikan pewarna rambut pun kita belikan...teruk sgt ke majikan kat malaysia ni?

nasihat neisya...jgn caya sgt...neisya dah bagi rm2000 masa dia balik indon utk uruskan paspor dia..tp bila balik sana...hilang terus....tak sangka kan?

ana on July 16, 2009 at 11:38 AM said...

sikat plak...sikap daaa...ehehe

cintaKusayangMu on July 16, 2009 at 12:48 PM said...

adeh kak..
kita ni same2 tgh bengang ngn bibik..cuma bezanye bibik akk indon ...bibik qis sabahan..ni tgh bengang dia 24 jam dok sms je..ibu qis lak yg dok bz wat kje...ni nk tukor kaler ijo dh bdn qis ni...

SyahNur on July 17, 2009 at 8:46 AM said...

salam kenal.. da add u kt my bloglist (syahnu-links.blogspot.com)

cite pasal maid ni, mmg mcm2... pening kepala ngan diorg.. betul tu, x de diorg kite susah,ade diorg pun kite susah gak!
for me, kitorang x gune khidmat maid utk jaga my kids. kitorg prefer hantar twins kat nursery (sbb suke twins bersosial ngan kawan2 n belajar independent, tp bab2 penyakit berjangkit mmg x leh elak) n the youngest one, kitorg antar bb sitter.. so, x yah pening2 kepala dgn kerenah maid yg mcm2 ni..

MAKCIK REHAN on July 17, 2009 at 11:59 AM said...

Akak baca entry ni sambil ngomel2 sendiri...dok pikir, baiknya adex dok hulur duit kat dia. tu nnt tolak gaji ker camana tu? bukan sikit2...mkn ratus2 gak dah tu.

akak rasa adex kena tegas skit dgn dia... ada potensi nk lari ikut jantan tu..sbb dah sakan bergayut kan. lepas gayut nk jumpa. dah jumpa tak puas. dh tak puas, nk jumpa hari2. lama2 nnt dia lariii...

adex-aieda on July 17, 2009 at 2:00 PM said...

thanks kekwan sebab bg nasihat...& tukar pendapat...

ieda..buat baik salah...x buat baik pon salah...

ibu_umairah...xder marah sgt...gerammmm

mama uda..takot darah tinggi naik lagik.....huhuhu

iem..tgh sabar lah nih...heheheh

neisya...salam perkenalan..thanks share pengalaman pasal maid ngan adex...nanti kiter tukau link eik..pengalaman & pengetahuan bergunakan...indon ni semua samer...

qis...ada maid salah..xder pon salah..kita harapkan dia..tolng kite..keje ngan ikhlas..tp..hampeh..

syahnur..kalau umah adex teres leh gak nak angkut depa g nursery..ni flat 4 tingkat yg xder lif...hubby selalu out station...kene tunggu depa besar skit...kene tahan sabar skit lagi kot...

kak rehan...harus semuanya ku tolak duit gaji...dahler gaji sbulan RM550...xder permit & pasport..semua adex bru nak buat..kene pk byk kali lagik nih...

Unknown on July 17, 2009 at 2:16 PM said...

salam perkenalan drp saya ibu damia

berkenaan dgn maid ni memang dia org suka putar belit. Kita buat baik cam mana pun pasti akan tipu kita juga...(mengikut pengalaman saya lah)

tapi yg saya hairan cam mana awak boleh bg hp kat maid awak, then siap ajak awak gi sana-sini tu.....macam x takut n respect awak langsung.......awak siap boleh tanya "pas ni nak gi mana lagi bik" .......awak amik ngan ejen or org perseorangan???

saya rasa maid ni kita kena tegas sikit.........kalau x nanti dia yg pijak kepala kita.....

apa2 pun kita exchange link ok......

adex-aieda on July 17, 2009 at 2:52 PM said...

ibu damia...
nanti kiter tukar link eik..
salam perkenalan..

amik dr ejen perseorangan..
hp dia mmg ada sendirik..
memula dia dtg keje..mmg adex dh bgtau...hp guna time malam jerk...waktu siang...saya xnk nmpak hp...waktu adex ada kat umah...mmg hp dia letak lam bilik..tp xtaulah kalau adex g keje..

pasal leh tanya kat dia...nak g mana lagi tuh...mulanyer dia nak mintak cuti..tp adex x bg..sebab bru je cuti..x sampai pon sebulan lagik...tu yg adex hantar mana dia nk g...lepas urusan dia...selalunyer adex yg ajak dia mana adex pegi..sbb susahkan kalau nk bwak bebudak 2 nih...

yg dulu sebab terlalu tegas kot...dia lari...tu yg bibiq baru ni adex slow skit...tp tuler..makin lama..makin sakit hati...nak tukar or pulangkan...mmg x dpt duit langsung...setakat buleh sabar...kenelah sabar...lagipon susah r nak dpt maid sekarang..kos pon mahal..huhuhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket