Monday, March 7, 2011

enough is enough

Posted by adex-aieda at 10:22 AM
Reactions: 


rasanyer dah terlalu lama mamy x tulis apa2 citer pasal bibiq nih....bila dah sampai satu tahap yg cukup menghanginkan satu badan.....mamy dah x tau nak luah kat sape....udahnyer....kat blog jugak....sakit sangat hati......hanya Tuhan saje yg tahu,......makin hari...makin menyesakkan nafas....lau tgk kat status fb kengkawan mamy.....rate2 mmg ada yg komen pasal bibiq nih....tapi tuler..lau nak citer pasal bibiq nih.....sampai suboh esok pon lom habis lagik.... kalau nak ikotkan...bibiq ni dah keje ngan mamy dah lama sangat....2 tahun lebehe...tapi lepas ditolak-tolak....x sampai 2 tahun pon benornyer....since si kembar umor 10 bulan...bagi yg x tahu...korang baca jelah yer..(ada ke yg nk baca nih?)... bibiq aku nih..nama penuh dia kat pasport susnawati...org malaysia panggil suzi...org indon sus...dia keje ngan mamy start....27 april 2009...13 sep 09..dia pernah lari...lepas mamy confirm peknen kan si aqilah....kiranya dia lari ari sabtu....kul 3 pg...masa mmg sakit hati...sebab dah nk dekat raya....tapi malas nk pk...mamy cuti jelah....x sampai semenggu....kiranya ari rabu...dia dah sms...suh amik kat klang....mamy sound..apahal plak nak suh mamy amik kan...dia ckp nak keje balik....mamy malas nak layan.selagi mamy x ckp nak amik..dia sms..miss call...suh amik jugak..malas nak panjang citer...papa suh amik jelah...bila ditanya..kenapa lari, dia kata nak cari ketenangan.."hotak ko"....mmg kene sebijik...lps tu dia keje ok....sampailah time mamy beranak kan aqilah....time tu mamy masih kat hospital...dgn doc bgtau aqilah nyer penyakit....dia kat umah dok sms...nak balik indon..laki suh balik...bila mamy tanya...dulu ckp xder lakilah...dah cerai lah....suka menipu....dia diam...sms x henti2...sampai mamy suh papa berentikan dia...pehtu...dia leh sms plak..mintak bonus & ntah apa2....dah x tahan...papa hantar dia balik terus..lantak ko ler..malas nk layan....sepanjang mamy berpantang....x pakai bibiq ok...dah dekat nak naik keje....terpaksa jugak mamy amik bibiq lain..habis beribu riban..3 orang ye maid a.k.a bibiq indon ni mamy tukar....semua hampeh....xtau buat keje...cakap banyak...yg xleh tahan...mamy suh dia basuh udang..kopek kulit buang sume...dia leh tanya..."ini pon bibiq kene buat? bukan jaga anak?" belom mamy suh masak lagik....takat keje nak jaga anak...keje lain semua mamy kene buat...gosok baju,...basuh baju...sidau kain baju....lebeh baik mamy hantar anak2 ke nursery kan?.....dgn aqilah kuar masuk wad lagik...x percaya lah nk tinggal si kembar ngan bibiq sengal...dok doa hari2...semuga dipermudahkan segalanya...time tuler si suzi ni call mamy..merayu2 nak dtg keje semula...rindu kat si kembar...bila di pk2...mmg si suzi ni keje bagus...x payah suruh...siap masak sume...jaga anak ok...lebeh lagik si kembar kan....mamy kuar duit jugaklah suh dia dtg balik....siap bagi peringatan....kali nikeje baik2...kontrak 5 tahun...(suka hati je)...dia ckp ok...permit paling lama utk pembantu rumah 2 tahun rasenye...tup tup...dia ckp raya ni nak balik kg..(citer nk balik kg ni..org lain yg citer kat mamy)..raya sama anak...haruslah mamy sound dia..ko nak balik...ko balik guna duit sendiri..jgn harap 1 sen pon duit akak...kalau ko nak akak sponsor, ko balikraya tahun dpan...dia xmo..nak balik jugak...lantak ko ler...mamy ni punya banyak masalah..dia lagi nak tambah masalah...malas nak gadoh...diam je....tersangatlah jaga hati dia...nak cakap mamy bodoh,.ckp jelah... tuler alkisah pasal bibiq si kembar tuh.... citer berangin nyer...... bermula disini..... bulan jan ari tuh...25 jan...ayah mertua ku meninggal dunia...so kenelah balik kedah kan....dok sana semenggu lebehlah...x ku sangka cempedak menjadi nangka.....habis satu kg...x kira adek badek papa...sedara mare..jiran tetangga kat kg mak mertua mamy....dicanangnye cerita pasal mamy.....aduhhhhhhhhhh..sakit telinga ko....x sanggup rasenye nk tau..apalgik nak dengar....kalau citer baik tu...xpe...ni citer buruk....yg herannye...xder satu pon citer baik yg diceritakan....stop kat situ dulu... sebelum aqilah dok kuar masuk wad...mak cik aku...a.k.a mak su (si kembar panggil mak tok)..dok tanya...bibiq nak balik kg ke dik? mamy ckplah xtau...upenyer..selama ni dia mmg dok bercerita dia nak balik kg...mamy je yg xtau...mak su leh tanya balik...la..xkan adik xtau...dia dok citer kat cik esah..ciknah...cik timah..kata nak balik raya....berdesing telinga aku dengar ko...bila ditanya...xnak mengaku...diam jerk...mamy diam je dulu...tapi..bila kakak ipar call...ckp pasal bibiq dok canang kat kg...jaje citer yg x baik pasal mamy....buat bulu roma menegak ko....rasa diri dikhianati..tapi waktu tu mamy kene sabarkan diri..sebab aqilah nak operate..nak kene tinggalkan si kembar kat umah ngan dia...haruslah mamy sabar...bila berdiam diri...hanya yg mampu dilakukan...menangis....sakit sangat hati...bila keadaan dah stabil...aqilah dah kuar wad,...mamy balik gombk...malas & benci nak tgk muka bibiq tuh...tapi mamy kene ngadap jugak muka dia..sebab nak kene balik keramat kan..xkan nak bg dia dok senang lenang.....sampai satu masa yg baik..mamy dok tanyalah kat dia..apa masalah dia yg sebenarnya....pasal apa dia citer kat org....keji..hina mamy...apa salah mamy kat ko? dia diam..dia cakap mana de saya citer apa2...bila mamy tanya...akak ni jahat snagat ke? dia leh cakap..mana de saya ckp kakak jahat..saya cuma citer kakak garang sama anak2...x sabar...bos yg lebeh sabar...terus darah menyirap....mamy sound ler kan...itu namanye citer pasal akak ke x? dia diam...dasar indon x sedar diri...xtau bersyukor....selama ni apa yg akak x bg kat ko...apa permintaan ko yg akak x tunaikan? ko nak apa semua akak bg....siap mintak bonus...kalau akak balik keje lambat..mintak kredit...akak mintak urut kepala akak bg top up...x pernah pon akak bg ko keje percuma kat sini..kalau rasa x suka nak keje ngan akak, nape dulu merayu2 nak dtg keje? buleh menjawab lagik ko....saya x pernah mintak apa2...lau rasa x ikhlas..x payah bagi....lagiklah mamy meroyan kan...kepala hotak ko x pernah mintak apa2...bodoh bangang...mulot macam sial...sekarang ni ko nak keje ke x...ko kemas kain baju ko...jap2...akak rasa xder satu pon kain baju yg ko beli sendiri...semua akak bg...tu yg ko pakai pon akak yg beli...dah ko pegi berambos...akak xnak tgk muka ko...akak benci....hti akak sakit sangat nih...dah tau buat salah, x tau nak mntak maaf...ada hati nak salahkan akak balik...akak bukan mengungkit...bukan x ikhlas...tapi perangai ko yg xtau beruntung,....xtau nak bersyukor tuh buat akak sedeh....habis bibiq kene maki hamun mamy....kali ni mamy buat betol2...pedulik hape dgn dia....sesekali dia kene diajar...supaya tahu hormat kat mamy...selalunye,...bibiq buat salah, mamy diam...senyum....kali ni..mmg ko kene....dah hilang tahap kesabaran mamy.....lepas mamy suh berambos...tau pon nangis2...merayu2,,mintak maap..saya nak balik kg bulan 7...nak raya sama anak...jgn buat saya macam nih....mamy ni hati kecik...mamy masih lagik maapkan dia..bila pk dia jaga anak2 elok..lelebih lagi dia jaga aqilah dgn baik....dia dah tau apa nak buat kalau ada perkara yg x diingini terjadi pada aqilah....yelah..lau kes- emergency..mamy kat opiskan...nak ajar indon lain..rasanye....jgn haraplah....mamy tetap sabar...TAPI...

pagi ni...dia uji lagik mamy dgn cerita2 dia entah apa2.....sama ngan bibiq kakak & adik mamy...dia dah buar persatuan bibiq2....berkompolot...nak bg mamy adek badek bergadoh...berantam....bawak perangai batam dia....perangai yg suka tgk org lain bermusuhan...mamy dh pegang cili nak sumbat kat molot dia.....gerammmmmmmmm.. sabar mamy ada batasannye......cukuplah biq....mmg jangka hayat ko akan berakhir bulan 7 nih...baliklah kg ko...x payahlah ko nak balik semula ke sini.......sakit biq..sakit...mmg ko cantek...keje bagus....tapi molot ko akak dah x tahan.....sebelom akak dera ko...akak belasah ko cukup2...ada lebeh baik ko ulang je ke pangkal jalan....

enough is enough....

11 comments:

Nieza Ishak on March 7, 2011 at 11:37 AM said...

aduhhhhhh ..
bukan menyenangkan .. makin menyusahkan ada laaa ... hurm.

Rizziela on March 7, 2011 at 11:46 AM said...

sakit betul hati syaa yg membaca ni

Marsha on March 7, 2011 at 3:11 PM said...

jahat betul bibik tak sedar diri tu.... sy punye bibik nasib baik ok.. alhamdulillah... cuma sekali sekala mmg menyakitkan hati.. sebab sy tak pernah bagi muka... gi mampus ar nak bagi muka kat dia, kalau tak dia akan pijak kepala

Huszaini on March 7, 2011 at 4:48 PM said...

panas hati baca nih! sabarlah!!
rasanya tak perlu tunggu sampai bulan 7..

pendapat saya baik hantar sekarang... 4 bulan tu 1 tempoh yg lama... anak pun dah besar, boleh hantar nursery.. InsyAllah ok..

pendapat saya jer...

Uncle Lee on March 7, 2011 at 10:58 PM said...

Hi Adex Aieda, very interesting post.
I guess life does have its problems. And can be very problematic, and it hurts too.

You have real adorable kids there.
You take it easy, the sun will still come out tomorrow, birds will sing.
Keep a song in your heart. Best regards,
Lee.

adex-aieda on March 7, 2011 at 11:11 PM said...

kak marsha...dia mmg bagus...keje tip top..tapi tuler...dah terlalu banyak lemak..dah makin pijak pale...maid ni ikot nasib kita....dpt yg bagus...jagalah dgn baik...tp jgn baik sgt....huhuhu

huszaini: bukan xmo hantar nursery...twins tu dah hantar kindi pon...adex la ni tgh cuti separuh gaji...mmg dok umah...yg risau pasal aqilah jerk...dia baby istimewa..banyak nak kene pk....beralah & sabar sampai bulan 7 jer...doakan yg terbaik...

adex-aieda on March 7, 2011 at 11:12 PM said...

uncle lee...thanks...sudi singgah...

Iena Norie on March 8, 2011 at 3:01 PM said...

mmg selalu geram dgn bibik ni.. bibik saya yg sebelum ni kuat menipu dan mmg sakit hati campur menyampah bila tgk dia.. elokla dia dah lari pun.. bibik skrg plak lemau smacam jek.. buat keje semua ala kadar.. tpi jaga budak ok jgkla.. saya tak pernah bagi muka dgn bibik.. mmg buat serius jer spanjang masa.. lagi2 bibik skrg ni saya mmg kurangkan bercakap atau rapat dgn dia.. sbb saya takmo sakit hati kalau dia mengada2 atau takmo dengar cakap.. saya ni mmg jenis cepat melenting dan suka sound jer.. tu yg cuba sedaya upaya takmo rapat dgn bibik..

adex-aieda on March 8, 2011 at 9:58 PM said...

iena norie...samalm kenal..thanks sudi singgah...tuler..bibiq ni makin melampau bila kita anggap dia cam ahli kuarga kita....sembang2 ngan dia....jd cam tuler..baik salah...jahat pon salah...kerajaan la ni..dok pandang kita dera bibiq....tapi depa xtau sebenarnya..bibiq la ni yg banyak dera majikan...hehehe

azie on April 8, 2011 at 3:48 PM said...

ya Allah adex..dah byk duit kuar sbb nak ambik bibik ni..pehtu bleh pulak tikam belakang mcm ni...sakit hati je baca...kalau tak de bibiq kesian pulak kat aqilah tu kan..adoiii..sabar laa yea harap dpt yg ok lepas ni

ellinnur & fairuz on July 29, 2011 at 7:45 PM said...

panas hati aku bace...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket