Sunday, April 25, 2010

NUR SYIFAA' AQILAH MOHAMAD AZHOKHI

Posted by adex-aieda at 1:22 PM
Reactions: 



kenapa saya begitu istimewa?
walaupon x di mata orang lain...cukuplah sekadar di mata mamy...
bagi mamy aqilah anak mamy yg paling istimewa...
aqilah semangat & dan kelemahan mamy...

xtau siapa yg harus disalahkan...ini adalah takdir yg harus mamy terima dengan redha... walaupon mengalir air mata darah sekalipon...semua ni xkan berubah...semua ni tetap akan jadi kenyataan yg harus mamy hadapi dengan tabah...

aqilah...
mmg suatu waktu dulu...saat pertama kali mamy disahkan mengandung...
mamy langsung xleh lelapkan mata..
macam2 dalam kepala otak mamy dok fikir..dgn keadaan mamy yg ceaser...dgn sikembar yg semakin lasak...langsung x reti dok diam...dgn nak layan perangai dan karenah bibiq...mmg waktu tu mamy langsung xleh terima kenyataan...yg mamy mengandung dlm waktu masa yang terdekat...tapi..mamy redha dengan rezeki Tuhan...betapa senang lah plak mamy buleh mengandung lepas apa yg penah mamy lalui 5 tahun yg lepas...

pernah juga mamy bertanya dalam hati,...adakah aqilah jadi macam ni sebab berpunca dari mamy...? nasib baik jugak...mamy cepat sedar...yg semua ni datang dari Tuhan...mamy kene redha terima ketentuan Tuhan...kalau mamy x kuat...macam mana aqilah nak kuat hadapi semua nih...sebab yg akan merasa derita & sakit yg terhingga...adalah aqilah sendiri...bukan mamy...mamy cuma perlu sediakan mental dan fizikal agar mamy kuat hadapi saat2 kesusahan & kesakitan yang akan aqilah tanggung bila saat tu tiba...

hari ni...adalah hari ke-9...
dah kering air mata mamy mengalir...nasib baik juga doktor lepaskan mamy & aqilah balik umah...tapi mamy still kene pantau tahap kesihatan anak mamy....hari demi hari...
Tuhan saje yg tau...apa ada dalam hati mamy...tatkala mendengar doktor beritahu...bayi awak x normal macam bayi lain....bagai ada batu menghempap kepala...apa salah anak mamy? bayi yg baru saje dilahirkan? ye..tgk pada rupa fizikal..anak mamy sihat...sempurna...ALHAMDULILLAH...tapi zahirnya.....

ye...NUR SYIFAA' AQILAH...yg keluar dari perot mamy...
pada 17 April 2010....tepat jam 1555H....EMLSCS (CEASER).....di HKL...
anugerah Tuhan yg ternilai..permata hati mamy....
seorang bayi yg x normal....kerana x mempunyai lubang dubur...
kata-kata nasihat dari seorang kawan...mamy patut bersyukur...anak mamy dilahirkan sihat,...dari anak dia meninggal dalam perot...mamy kene kuat hadapi dugaan ini....sebab mamy adalah insan yang dipilih..insan yang terpilih...utk hadapi semua ni,....
memang sekarang zaman canggih...zaman teknologi moden...ramai doktor2 pakar buleh merawat...buleh operate...ya..itulah kata2 mamy utk kuatkan semangat mamy...tapi..adakah mamy bersedia utk hadapi saat2 getir itu.....5 hari mamy tido kat KK8..SCN, HKL....macam2 bayi mamy jumpa....unit ICU/NICU utk bayi2 yang baru lahir.....buat mamy lebeh kuatkan semangat...sebab...anak mamy x seteruk anak2 mereka..bertarong nyawa...tapi sape sangka...hari demi hari...ada saje berkhabaran duka...yg mamy dengar pasal aqilah....jantong berlubang...jantong lemah...buah pinggang..
.apa lagi yg mamy mampu lakukan selain dari menangis....dan terus menangis...meratapi nasib yg harus aqilah hadapi...salah mamy ke....aqilah yg harus menjadi mangsanyer? puas sudah mamy bertanya dalam diri,...adakah semua ni berpunca dari mamy....tapi jawapan nyer tetap satu...Tuhan tu maha kaya..ada nasib orang lain lebeh terok dari mamy....mamy ingat lagi...masa tunggu turn aqilah utk x-ray....ada satu ibu tanya mamy...kenapa baby? bila mamy ckp...xder lubang dubor...dgn nada terkejut...dia tanya...kenapa buleh jadi macam ni? mamy xder jawapan...cuma senyum....tp dalam hati hanya TUhan yg tau...andainye mamy juga ada jawapan pada setiap persoalan ni...Ya Allah...kuatkanlah semangat mamy...sediakah mamy utk hadapi soalan2 yg dtg dari kawan2 mamy kelak..? soalan yg harus mamy jawab....kenapa mesti jadi macam tuh? mamy bukan doktor...mamy juga bukan Tuhan....kuatkah mamy melalui detik itu sayang? kuatkah?

orang lain senang bercakap...sabar...sabar...sabar....
ye..tapi yg nak laluinyer....cukuplah setakat ni mamy menangis....mamy akan jadi lebeh kuat...dari semalam...itu yg mamy doa siang & malam...bila tgk wajah mulus aqilah...tatkala sedang lene dibuai mimpi....pasti akan menitis juga airmata mamy....kenapa aqilah yg harus lalui semua ni....? sebab...aqilah anak mamy...harta dari Tuhan yg terhingga....ini cuma sementara...1 hari nanti...bila aqilah dah lalui semua detik yg mencemaskan...yang menyiksakan...aqilah akan jadi bayi..kanak-kanak normal seperti yang lain...Insyaallah....itu doa & harapan mamy....biarlah Tuhan memberi dugaan & kesakitan ni sekarang dari kemudian hari......mamy xtau sekuat mana mamy utk hadapi semua kemungkinan ni.....tapi mamy harus redha...mamy harus kuatkan semangat....mamy harus terima semua ni,....kalau x..macam mana aqilah akan hadapi semua ni tanpa mamy....aqilah lah kekuatan hidup mamy...mamy tetap akan berada disisi aqilah x kira dalam apa juga keadaan sekalipon...selagi terdaya,....biarlah kita tempuhi bersama...

bukan mamy meraih simpati...
bukan juga untuk kelemahan atau kekuatan diri...
cuma sekadar luahan hati..muga 1 hari nanti...bila aqilah dah sihat...sempurna,...macam bayi & kanak-kanak normal yg lain.....aqilah akan baca blog mamy yg merapu ni.....

NUR SYIFAA' AQILAH.....
cahaya/ penawar penyembuh/yang utama yang mulia......

35 comments:

Damia Aleesya & Damia Ayunie on April 25, 2010 at 5:32 PM said...

nak cakap sabar pun....berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Kami sekeluarga amat bersimpati dengan ketentuan yang berlaku pada keluarga aqilah. setiap yang berlaku itu adalah ketentuan dari yang maha esa, mungkin ada hikmahnya. Banyakkan berdoa....

Calla Lily on April 25, 2010 at 5:34 PM said...

adex,
calla harap adex kuat yer, Allah takkan menguji kalau hambaNya tak boleh terima. InsyaAllah anak adex akan sihat walaupon tak normal mcm bayi lain. Calla sentiasa doakan agar baby Aqilah sihat dalam keadaan dia yg istimewa. Doa byk2x agar diberi kukuatan utk membesarkan Aqilah. Jangan mintak sabar sbb nnt Allah akan menguji tahap kesabaran adex, hanya minta Allah bagi kekuatan utk membesarkan Aqilah sebaik mungkin, insyaAllah.

Carl Samsudin on April 25, 2010 at 6:31 PM said...

mummy bwak bersabar banyak2 yer,,,

ayah,ummi, farish on April 25, 2010 at 7:40 PM said...

salam....
adex..maya nangis baca aper yg adex tulis kat sini,..
byk2 bersabar yer..mana tahu...bukan mudah utk kita terima semua nie...lg2 pd bb yg masih kecil...tu semua dugaan yg Allah uji utk umatnya..maya tahu, kalau maya di tempat adex pun, maya x tahu..ader ke kekuatan maya utk hadapi semua nie...
byk2 bersabr yer..maya sentiasa mendoakan utuk Aqilah...Insya Allah..skrg zaman moden...ader jalan penyelesaian..Insya Allah...
adex pun take care...
byk2 berehat...

Farra Dhelina on April 25, 2010 at 8:11 PM said...

salam kak.. tak tau nk ckp mcmn.. tapi ape yg akk lalui ni, penah terjadi pada ank buah saya.

dia di operet selepas dia dilahirkan.& alhamdulillah..skrng dia hidup dgn sht & semangat sgt,kuat mkn..

hrp akk tabah lalui semua ni..

pape pun, taniah di ats kelahiran ank akk yg ke2 ni..

adex-aieda on April 25, 2010 at 8:40 PM said...

berat mata memandang...berat lagi bahu yg memikul..terima kasih kerana bg kata2 nasihat yg berguna...
segalanya ada hikmah...adex akan laluinye walaupon pahit....

farra..
ye..dah ramai yg ckp macam tuh...insyaallah..aqilah akan kuat lawan penyakitnyer....dan akan bayi & kanak-kanak g sihat macam kakak2 aqilah sekarang.....amin..

LiAnA on April 25, 2010 at 8:44 PM said...

Allah Huakbar... hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang dirancang..

Semoga diberi ketabahan untuk lalui sumer ni.. Jangan menyesali diri..ni sumer takdir.. apa yg penting Adex kena kuat untuk harunginya..

Doktor kita ramai yang pakar.. mesti ada cara untuk merawatnya... InsyaALLAH dengan izin-NYA Aqilah pasti boleh hidup normal mcm anak yang lain... :-)

Qistina's Mama n Abah on April 25, 2010 at 8:54 PM said...

Betul..sape yang tak mengalami takkan begitu faham deritanya tapi sebagai seorang ibu..pasti akan faham sedikit sebanyaknya. Alangkan anak demam pun dah risau apalah lagi mendapat khabar seperti yg mamy aqilah dengar..

semoga tuhan tunjukkan jalan terbaik..doktor terbaik untuk aqilah. Dan semoga aqilah berpeluang hidup normal seperti anak-anak lain ye..

Nini Aziz on April 25, 2010 at 9:05 PM said...

Adex, saya juga seorg ibu..sguh besar dugaan Tuhan berikan kepadamu.. namun, harap adex tabah hadapi dugaan ini.. semoga keajaiban akan berlaku, marilah kita sama2 berdoa utk Aqilah..setiap kali saya mengangkat tgn mengadap kiblat saya akan senantiasa mendoakan kesihatan Aqilah..
Adex.. InsyaAllah ada sinar disepanjang jalan mengharungi dugaan ini InsyaAllah.. Tuhan Maha Berkuasa Maha Mengetahui..

maya amir on April 25, 2010 at 9:24 PM said...

saya harap anda tabah.. semua yg terjadi ade hikmahnya.. saya doakan kesejahteraan aqilah & anda sekeluarga..

padaidicollection on April 25, 2010 at 9:25 PM said...

Dari kejauhan aku terasa berat sungguh dugaan adex.Tp kita insan terpilih..tak kan terpilih sekiranya kita tak mampu menghadapinya...dan I'Allah Allah memang mempunyai rancangan yang terbaik utk baby... sedih sayu dan berguguran air mata ni .. HArap adex.... Kuat semangat dan berdoa byk2 moga Allah bagi kekuatan dan ketegaran dlm mengharungi hari mendatang...
Tina - KK... 'tiada penyakit yang tidak bleh di ubati kecuali MATI" ...

Gieyana on April 26, 2010 at 12:22 AM said...

b strong yer...setiap Kejadian Allah Taala tue adalah utk menguji kita..mmg senang utk berkata berbanding dgn yang melaluinya...sama2 berdoa agar Aqilah akan sihat spt baby2 lain...

Moga tabah menhadapi hari2 mendatang yer.

Salam Kenal ...:)

:: iManja :: on April 26, 2010 at 12:40 AM said...

Adex, Aqilah anak istimewa...pasti ada hikmah disebalik semua ini...harap Adex terus tabah dan kuatkan semangat.

Terlalu banyak ujian yg dikurniakan buat 'kiter yg istimewa' ini...

mrsharis on April 26, 2010 at 8:33 AM said...

Subhanallah..
Adex..Allah hanya menguji hambaNya yang sabar dan mampu untuk hadapi ujianNya.

Insyaallah bila besar nanti aqilah jadi anak kebanggaan keluarga adex. Memang betul berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Tapi sebagai hambaNya apa lagi yang kita mampu kita lakukan selain berdoa & kuatkan semangat. Sy doakan semoga aqilah akan sembuh,DIA Maha Penyayang..insyaallah aqilah akan sihat spt kakak2 dia.

Semoga adex dan keluarga sentiasa tabah..

Marsha~ on April 26, 2010 at 8:55 AM said...

Ya Allah, kuatkan hati sahabatku ini... permudahkan segalanya utk anakanda syifaa'... adex kena kuat ye... bykkan berdoa.. maksud nama syifaa' sendiri adelah penawar.. tentu ada rahmat di sebaliknya.. kami sama2 akan mendoakn segala yg terbaik utk syifaa'.. sedih sangat membaca ni..

ini semua dugaan.. tiada salah sesiapa pun.. Allah beri dugaan pada yg layak dan mampu menanggung saja.. kuatkan semangat ye.. pasti ada penawarnya.. insyaAllah..

Wife to Firdaus Ghazali on April 26, 2010 at 9:37 AM said...

Ya Allah Ya Tuhanku...
Mmg berat dugaan yg akak terima tat kala ini...Azie tau akak kuat utk melalui semua ni...Azie doakan yg terbaik utk baby akak...aminnnnnnn

makcikrehan on April 26, 2010 at 9:37 AM said...

Sedih akak membaca. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. semoga Allah mengurniakan kesabaran dan keimanan yang tinggi utk Adex dan suami menghadapi semua ini. Ada hikmah tersembunyi, Allah maha mengetahui. Peluk cium untuk Aqilah ya... semoga menjadi anak yg solehah. Adex jaga diri baik-baik, jaga kesihatan... perbanyakkan doa dan istigfar.

Nurhayati on April 26, 2010 at 10:09 AM said...

tiada kata2 yg mampu saya katakan..
semoga tabah dlm mengharungi dugaan yg diberikan.

mamazana on April 26, 2010 at 10:16 AM said...

Salam Adex.....

Mama rasa terkejut sebnrnya. tgk wajah Aqilah yg sgt comel, rupanya ada duka disebaliknya.

Mama simpat sgt sbb baby Aqilah sebaya dgn anak mama. Mama harap adex byk2kan berdoa semoga Aqilah akan sihat & membesar mcm kakak2 twinnya.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Jgn menyesali apa yg berlaku. Adex kena kuat sbb Aqilah memerlukan mummy yg kuat semangatnya.

take care....

Suhana Shahril on April 26, 2010 at 10:28 AM said...

Aqilah adalah nama yg sesuai utk dirinya..
kerana nama Aqilah itu melambangkan..
SEMANGAT,KESUNGGUHAN,KEKUATAN,KEBIJAKSANAAN,KECERDIKAN, KETABAHAN, KESABARAN...AKU BOLEH! AKU KUAT!
Berdoalah wahai si ibu, Insyallah doamu makbul.
Daripada..ibu yg anaknya juga bernama Aqilah....

nurulazham on April 26, 2010 at 10:50 AM said...

Berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikul..
sabar adex..
(nurul rasa cam knal adex ni..kat WMC kot)
kalo x silap org la...

ibu n ayah aqilah kena banyak2 bersabar n kuat demi aqilah...
itulah kekuatan utama aqilah..
Allah ingin menguji hambanya..
adex antara yang istimewa itu..
seorang hamba yang di pilih dan ingin diuji..

azie on April 26, 2010 at 12:15 PM said...

moga adex sekeluarga tabah & kuat utk hadapi ujian Allah yg satu ini..aku jugak mcm adex seorang ibu, ibu mana yg sanggup nak tgk anak sakit..baru demam tu pun aku dah ngelabah tak tentu hala..inikan dugaan yg maha hebat ini..insyaAllah aqilah kuat dan sihat seperti kakak2nye..Amin...aku mamasiddiqsyafiq

pure_blanca on April 26, 2010 at 2:45 PM said...

k.aieda, meh cni kita nak pelok~!

kesabaran mu mendapat perhatian-Nya yang menyayangi.. akak kena kuat utk Aqilah harungi semua ini.. be strong my dear.. insyaallah.. ada kelapangan kita sampai sane eh? akak kt gombak kan?

BIONIC WOMEN on April 26, 2010 at 2:52 PM said...

adex...sbgai hamba Allah x baik kita menafikan kejadianNya..Insyaallah segala keredhaan kita Allah akan balas dengan seindah balasan..Aqilah insan terpilih..Dia disayangi tuhan, kita doakan dia sentiasa kuat melawan kesakitannya.Sebagai ibu kita harus bersyukur bila kita masih ada naluri keibuaan yg sanggup bersama bayi kita, masih sanggup menerimanya seadanya..itulah yg Aqilah harapkan..dakaplah Aqilah selalu, bisikkan kat telinganya yg Adex redha dan sentiasa sayangkannya..insyaallah aqilah akan kuat..Berdoa pada tuhan selalu, mohon pertolonganNya..semoga Allah tunjukkan jalan...

ibuaries on April 26, 2010 at 4:40 PM said...

semoga Allah memberikan kekuatan kepada Adex untuk melalui hari mendatang membesarkan anak2 dan saya doakan semoga Allah memberi petunjuk & membuka jalan kepada Adex untuk kesejahteraan baby syifaa'

ieja on April 26, 2010 at 5:07 PM said...

tiada kata yg mampu diucapkan..moga tabah mengarungi ujian & dugaan ni...

azileendasaleh on April 26, 2010 at 11:21 PM said...

AIEDA ~ Kuatkan semangat yer...saya tahu berat sungguh dugaan nyer. Insyaallah baby akan sihat seperti bayi2 lain ... Aieda jangan sedey sangat... jaga diri tu baik2. TAKE CARE!

¥ α Ŋ α Đ z µ £ on April 26, 2010 at 11:44 PM said...

sabar, doa dan bsyukur pada NYA.. kuatkan semangat demi baby ok..

[-suziey-] on April 27, 2010 at 9:10 AM said...

subhanallah..kuasa Allah..harap dpt bersabar dgn setiap ujian yg Allah berikan..kuatkan semangat..yakin setiap ketentuanNya dan yakin la pada hikmah yg tersembunyi disebaliknya..snitasa meminta bantuan dr Allah..krna kadangkala ujian yg Allah bagi tu adlh utk menyedarkan kita dan nk kita sentiasa meminta dariNya..

m@ on April 28, 2010 at 1:00 PM said...

adex kuatkn semangat'
moga bby aqilah juga kuat..
insyaallah ade jln dipermudhkn nanti.

Suriati on April 28, 2010 at 3:16 PM said...

Hai Friend, kwn su story about dirimu.. memang berat mata memandang berat lagi bahumu yang memikul...Semoga Allah permudahkan apa yang sukar buatmu..Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...Semoga dirimu tabah menghadapinya..kami disini sedia berkongsi dgn mu...Aqilah Be Strong...Semoga Aqilah sembut seperti anak2 yang lain...insyaAllah...

Prettylady-ATuL on May 3, 2010 at 8:53 AM said...

uwaaa... adex...
aku baru jumpa kakakmu sabtu lepas... & aku baru baca posting mu ni...
kuatkan semangat ye.
mesti ada jalan.

semoga semuanya dipermudahkan.

ida on December 20, 2010 at 3:23 PM said...

salam..baru me tau pasal Aqilah..anak sedara me pun dilahirkan takder dubur like ur doter..n dia lalui pengalaman yang sama...now she is 9 years old..tapi tak sesihat budak sebayanya..badan dia memang tembam..tapi sebab dia kena selalu sedut gas kerana ada asthma..dia juga ada eczema n macam2 lagi...selalu sangat keluar masuk hospital..tapi kami kagum dengan ibunya yang cukup tabah...pls be strong..kerana kekuatan ibu itu adalah semangat utk si kecil kita..insyaAllah she will grow up healthily n will make u proud one day nanti...

aNaYaNa on January 10, 2011 at 3:15 PM said...

salam akak..
sayu saya baca kisah Aqilah yang masih kecil yang terpaksa menghadapi ujian seberat itu..
semoga akak tabah..

untuk pengetahuan akak saya juga ada kawan yang mempunyai masalah yang sama..kawan 1 kelas masa sekolah2 dulu dan jugak sekampung..beliau lelaki..saya tak tahu pun pasal dia awalnya tapi emak yang bagitaw..dari lahir dia tak ada lubng dubur..

since saya kenal dia dari sekolah menengah dia ok jer..tak pernah dengar beliau ada masalah kesihatan yang teruk atau apa2..alhamdulillah sekarang dah menginjak ke usia 24 tahun n he will become as a teacher soon if aim not mistaken..

setiap kepahitan disusuli dengan kemanisan..doa untuk Aqilah semoga kuat dan sihat seperti kanak2 lain..amiin..

Lynn on September 10, 2012 at 3:42 PM said...

Allahuakbar..

saya terlewat mengenali awak dan syifa aqilah..sungguh awak dan dia sangat kuat sehingga hari saya membaca blog nie..Insyaallah juga Allah akan bersama awak dan keluarga..amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket