Wednesday, October 21, 2009

alahai maid aku

Posted by adex-aieda at 8:46 AM
n3 cerpen aku kali ni panjang berjela...

dah lama sangat rasanyer aku x citer pasal maid a.k.a bibiq aku nikan...sbbnyer...malas aku nak citer..semuanya cerita ceriti menyakitkan hati...xder yg menyenangkan jiwa..
sakit dlm hati...hanya Tuhan saje yg tau...dahle maid aku ni mmg kosong sekosongnye..
permit & pasport non ado wokey...aku bwk jejalan ke sana sini...dgn selamber jer...
dahle amik maid tu pon kene tipukan....tu pasallah aku malas nk citer..
bila aku ingat...aku sakit hati bebenornye...tgk muka maid aku tu pon...aku teringat ada kisah menyakitkan...apatah lagik...sejak keje ngan aku bermula dr 21 april 09 yg lalu....
bkn aku xnak amik ejen...waktu tuh aku mmg terdesak...sebabnyer...maid lama aku lari...waktu tu plak...aku mmg xleh langsung amik cuti sebab aku tgh tanggung kerja...kalau guna ejen...aku dpt pengganti pon...dalam 1 bulan cenggituh...so..bila maid yg xder permit nikan..aku leh dpt dlm masa 1 hari...so dlm keadaan terpaksa...aku amik x kira pon baper mahal aku kene kuar duit...yg penting..anak2 aku ada yg jaga.....waktu aku g keje...tp bila dah jadi byk sangat kejadian2 yg menyakitkan hati...aku dah kene start susun strategi....
kejadian terbaru....
maid aku terkoyakkan kain baju kurung aku....
semalam...balik dr keje....mcm biasa...ku tgk muka dia yg masam tuh...
(hari2 sambut aku balik dgn muka masam ok....)
aku terus naik bilik..main ngan si kembar tuh....pehtu dia pon naik masuk bilik aku..
nile antara perbualan aku ngan maid aku tuh...
maid: kak..saya nk cakap sikit buleh..
aku: apa dia?
maid: akak janji dulu jgn marah
aku: apa lagi ko nih? cakap jelah
maid: kalau akak suh ganti, nanti saya ganti
aku: cakaplah jelah....akak ni balik keje...penat2..apa dia
maid: sambil gelak2...ckp..saya koyakkan kain bajunyer kakak..
td masa tgh gosok baju, adik nangis...saya pon turun bawah...
naik je...saya rasa iron tu x panas...saya pon gosok...terus kainnya kakak terkoyak..
aku: senyum je...malas nk ckp apa...
aku suh dia tunjuk kat aku baju yg mana...
dia tunjuk siap ckp...tp saya udah jahit kak...
aku tanya dia...nak aku marah ke? xnak..kuar..akak nak mandi...
aku lupa nak tengok mcm mana upenye iron tuh..
malamnyer...kakak aku marah kat aku....pasal iron dia dh jd upe gini.....
upe kain aku...setelah dijahit...malu oooo nk pakai lagik...huhuhuh
ni bukan kejadian kali pertama ok..sebelom ni dia koyakkan tudung akuk...
kali ni baju plak...malas nak bising2...
aku marah jugaklah pasal iron tu jd macam tuh...
kakak aku suh buang je iron tuh...
kalau hubby aku ada...bulehlah dia kikis balik kotoran tuh...
korang ada petua yg senang x...utk hilangkan kesan tuh?
ni iron kakak akuk....kat umah aku....aku dh ganti 2 kali iron tau..
yg latest...baru je pakai...dh ada tanda hitam...
nanti ku amik pic...aku bknnya nk burukkan maid aku tuh...
aku x kisah sgt benornya...asalkan dia jaga anak2 aku yg semakin lasak tuh...
dgn baik..penuh kasih sayang sudah..buat keje umah ni...aku x kisah sgt...
ada maid susah....xder makin susah...
waktu dia cuti...aku bebetol penat...dgn nak kemas umah...
dgn nak jaga anak lagi...mmg aku salute lah kat dia...
buleh buat semua keje dlm 1 masa...
yg buat aku susah hati....
sikap dia...byk mulutnyer...xleh langsung simpan rahsia...
kalau nak minta tolong...punyalah lembut bicara...
nak mintak top up...jgn citerlah...xdpt mintak kat akuk..
mintak kat kakak aku...x dpt jugak...buleh dia mintak kat jiran aku...?
kalau x dpt top up...muka masam mcm singa lapar..
maid aku ni...ko bglah top up RM10...Rm30...Rm50...
sehari pon dia buleh habiskan...
keje dia malam2 bergayut jerk....siang tuh..aku xnampaklah..sebab aku g kejekan...
lantak ke dialah...sib baik jugak anak2 aku nih...jenis yg tido awal..
kul 8.30 - 9.00 malam dah selamat...
pehtu terus je...masuk bilik...memula aku ingat dia penatlahkan..
tetibe dgr suara dok gelak2...aku bukak pintu..tgk baiknye tgh gayut...
bab gayut tuh..mmg dh x larat nak tegor...manalah kredit x habis..
bila aku tanya gayut ngan saper,...ngan sepupulah...mak cik..pakcik...semua ada..
bab kuat menipu jgn citerlah...ari ni citer lain..esok ko tanyalah...lainlah citer dia...
lagi satu citer..masa aku suh dia tido sebab ptg tuh anak2 aku semua tido...
ckp saya x pandai tido siang...x penah pon tido petang kak...
ngan majikan lama pon saya mmg x penah tido siang kak...
umah aku ngan opis cuma sekelip mata...kene bos aku xder...
saje aku nk skodeng dia..ada sekali tuh...
aku balik umah kul 11pg...aku bukak pintu slow2...tgk sedapnyer tgh terbongkang atas katil...pehtu aku teruslah masuk bilik aku....setengah jam tuh...dgrlah suara anak aku...aku bulehlah dgr dia ckp apa tau...tidolah tirah...tiqah...bibiq ngantoklah...
padahal...semalam masuk bilik punyalah awal...apa yg dia buat eik?
aku pon kuar dr bilik..punyalah terkejut dia tgk akuk...
kali kedua aku skodeng...
aku saje ketok pintu...x bukak sendiri...
punyalah lama...aku suh anak2 jiran aku bg salam...sekali dia bukak pintu...
dgn mata merahnyer...rambut kusut masai...sah2 br bgun tidokan...
aku pon sajelah minta maaf...kacau dia tido...
ko tau dia buleh ckp apa? mana der tido kak..tgh baring jerk....
ingat aku ni bodoh sgt ke? time aku cuti ke g appoinment ke...
dia cukup susah hati...xdpt tgk tv...xdpt tido...
penah 1 hari dia lari..kuar dr umah aku kul 3 pg...
kekononnya masa tuh...dia nak cuti tenangkan pikiran berkecamok..
semenggu tau...masa tu aku tgh berkira2 amik org lain...
tp mengenangkan nk amik maid yg kosong jugak...xnaklah...
sebab byk hal nk kene pk..baik amik ejen betol...
aku pon dh bgtau kat hubby aku...tahun dpn nak amik ejen betol..
almaklumlah..anak aku pon nak masuk 3 kan...
kenelah amik langkah berjaga2....
kalau aku bkn keje gomen...dah lama aku berenti keje...jaga anak sendiri...
tp sebabnyer aku ni laki bini..keje gomen...anak2 mentimun je plak tuh...
xlehler...nk berenti kan...mana cukup gaji nak sara anak2...
nk harapkan bisness tuh...ada pasang surut....baiklah kita dpt gaji yg bebetol stabil..
udahlah..panjang bebnor citer aku nih...
kang ada plak yg boring nak membaca...adios

13 comments:

ch@ on October 21, 2009 at 1:26 PM said...

pasal nak bersihkan iron tu kan, cuba akak guna lilin, gosokkan lilin kat tmpt kotor tu then kesatkan atas kain agak kesat sikit, make sure iron tu panas la, hati2 tau nak buat ni....

kita dah try hr tu, menjadila... :p

Marsha~ on October 21, 2009 at 2:09 PM said...

biaselah tu, maid yg dtg kat negara kita ni selalunya maid 3rs class.. mmg hampehs tatau buat keje.. yang 1st clas umse gi uk sbb gaji mahal.. pasrah jelah dpt maid mcm tu.. asal gi jaga si kembar tu dgn baik cukuplah kan.. kan bagus kalau maid tu kita boleh dptkan org2 tempatan je?? bencilah dgn indon ni..

Elyn Sani on October 21, 2009 at 2:13 PM said...

baca cite ni buat aku menyirap je tau!! ko pun tau kes maid aku tu camne. cakap tak serupe bikin dierang ni. sabar je la!!

adex-aieda on October 21, 2009 at 2:20 PM said...

cha..thanks the petua...nice share..

kak marsha..
mana nk cr org tempatan yg jaga anak kita? yg nk stay kat umah kiter...nak hantar pengasuh...semua x larat nak jaga kembar...mana leh pisah2kan...pehtu anak nk masuk 3...x berbaloi penatnya lau nk hantar anak ke pengasuh..umah lagi nk diuruskan...

adex-aieda on October 21, 2009 at 2:22 PM said...

elyn..
tulahkan..
mmg dasar indon nih...ckp x serupa bikin...tpkan..lau dpt yg elok..alhamdulillah...la ni..indon2 ni dah x kisah lau nak lari2...sebab maid adex sendiri ckp..senang je nk cari majikan skrg..sebab semuanya butuhkan pembantu....perghhhhh geramnye....

Unknown on October 21, 2009 at 3:17 PM said...

maid yg amik through ejen pun bermasalah.... ni lagilah maid yg amik bukan through ejen...huhuhu..

akak dah banyak kali kena pasal baju terbakar time koyak ni....tapi sejak2 gertak maid akak yg kalau terbakar lagi baju, bibik kena ganti, terus dia hati2...

lagi satu yg paling geram dan hati2 nak ckp ialah tak tutup air dan kipas....dah berbuih mulut ni cakap, tapi x ingat2 juga...anak akak yg Aleesya (2y) tu lak yg ingatkan bibik....

inilah risiko yg harus kita tanggung kalau ader maid....

LiAnA on October 21, 2009 at 3:27 PM said...

biasalah kalau guna maid kosong ni buat keje pon kosong gak.. nak keje bagus kena labur skit duit.. mcm pak sedara amik maid filipino.. mmg 1st class.. sbb b4 msk diorg gi training dulu..

dia amik utk jaga mak mertua yg uzur.. mmg tip top buat keje.. kalau kita tgh mkn maid tu berdiri kat pintu dapur get ready kalau perlukan apa2 dr dia.. Paling kurang harga yg dia bayar utk amik kat agen RM7k..yg ni mmg money gurantee.. silap skit boleh buat report agen..

adex-aieda on October 21, 2009 at 3:42 PM said...

kak ayu...
betol tuh...bab x tutup suiz lampu..kipas tu 1 lg hal...
pasal hifi 1 flat adex leh dgr lg 1 hal...huhuhuhu...

kak zaara..
lau pakai ejen mmg kene kuar duit ribu2...xpe kalau puas hati...ni adalah adex call ejen 2-3 org...adex tanya cm mana risiko kalau maid lari...semua kata kene byr separuh harga utk dpt pengganti...penatlah macam tuh...
sedangkan ejen maid yg kosong pon mmg x ganti...entahlah...macam2 jenis org buat duit la ni..

SemuaTentangKita on October 21, 2009 at 3:50 PM said...

Alahai..ni la yg buat aku seram k amik maid ni. Macam2 hal..tp janji dia jaga anak2 kita ngan kasih sayang. Itu yg paling penting kan..

Tp sakit ati gak kalau dah selalu sgt jahanamkan baju, jakel pun boleh bankrap mcm tu..

Naura on October 22, 2009 at 9:47 AM said...

beraninya akak amik tanpa permit..mmg la kak..maid ni macam2 perangainya..naura punya pengalaman pun sama gak..maid naura umurnya 40 tahun..dulu pernah gak kojer kat kedah.Tapi ngan cina.Bila dia kejer ngan naura,mula tu nampak ok..pas6 bulan,ada jer tak kena..buat muka masam la..nyampah nengoknya..hp naura tak bg pakai..ada gak dia mintak.naura buat bolayan jer..cuma kalau dia nak call indon,naura yang tolong dailkan guna tepon umah.Mula tu kalau g kojer,naura tak pernah cabut wayar tepon..bila bil sampai,dia kantoi..sebab dia ada buat call ke majikan lama dia.apa motifnya tepon majikan lama tak tau la..pastu bila naura start mabuk2 sebab preggy,baru naura tau perangai dia yg sebenar.Time tu naura banya mc kat umah.Dia tak suka.ada satu hari tuh,naura lepak2 dalam bilik,boleh plak dia landing kat ruang tamu tgk tv.patutla bil letrik melambung2.anak naura dia paksa tido.pastu naura terjumpa diari dia.macam2 dia kutuk naura dalam tu.konon naura tak jaga makan minum dia.padahal makan sekali ngan majikan satu meja.geram jer rasanya.pastu siap gelarkan anak naura ayam hutan.mmg teruk dia kena sound ngan mak naura.geram!!mula2 jer nampak baik.naura geram sangat,naura hantar dia kejer ngan mak mertua kat kedai santan.padan muka dia.lagi teruk dia kojer ngukur santan.amik ko!skang ni tgh uruskan maid baru.mmg lambat sikit.sian kat anak naura,naura tinggal kat kg bg mak jaga.tiap2 minggu naura balik kg tgk anak.takut gak kalau anak jadi renggang ngan naura.mana akak dapat maid tanpa permit tu?akak jgn bagi muka sangat.sbb dr penulisan akak nampak akak seorang yg lembut.balik kejap2 skodeng tgk anak ngan maid apa yg dia buat.naura mmg tak bg muka kat maid.kalau dia minta call indon,naura akan potong gaji dia ikut baper dia guna.

cintaKusayangMu on October 22, 2009 at 11:19 AM said...

adeh kak...panjag benor critenye...xkelip mata qis dopk ngeja..heheh...
maid ni kdg2 klu bertuah dpt la yg ok..klu xbertuah sgt..dpt la yg gaya cmtu..adeh..sakit jiwa kak..qis ni smpi dh 3x tukar mai dlm tempoh 7 bulan kak...ntahla..cmne nk digayakn pn xtau dh...bila kita baik..dia lak yg melampau2..bila kita mrh skit..trus lari..aik...aku majikan ke ko yg majikan..asik nk ikut telunjuk ko je kn...sape byr gaji sape skrg ni...kdg2 smpi makan ati dibuatnye..nk ditegur salah..xditegur makin melampau...maid..maid...
kdg2 pk baik kita amik maid filipin..dh sah2 ank2 kita pandai speaking nnt..tp bab gaji dia yg xthn tu...adeh...

Mama Awisy on October 23, 2009 at 12:09 PM said...

kak itu kira wokey than my maid..dah rabakan kain baju kurung i denagn iron panas tapi tak cakap!! i paki baju tu pi keje tau..last2 i perasan i opis!!!! malu i kain i dah lobang! menciiii! bila i tanya dia cakap dia tak ingat nak bagi tau dgn i....

adex-aieda on October 26, 2009 at 5:05 PM said...

mama awisy,,
salam perkenalan...
itu kalau jd kat adex...mau ngamok 1 taman leh dgr....huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket